A Magyar Gumiabroncs Szövetség ügyvezetõ elnöke szerint ehhez nem kell más, mint az autónk alaposan felkészítése a télre.
- Mielõtt rátérnénk a téli autózás örömeire és veszélyeire, tisztázzuk, mi is az Ön által vezetett szervezet, a Magyar Gumiabroncs Szövetség feladata?
- Szövetségünk 2011-ben alakult meg hét magyarországi gyártókapacitással, illetve képviselettel rendelkezõ nemzetközi gumiabroncsgyártó vállalat az Apollo-Vredestein, a Bridgestone, a Continental, a Goodyear, a Hankook, a Michelin és a Pirelli részvételével. A szövetség megalakulása óta tagja az Európai Gumiabroncs- és Gumigyártók Szövetségének (ETRMA), amely 4.400 vállalatot és 370 ezer foglalkoztatottat képvisel az Európai Unióban. Szervezetünk elsõdleges küldetése, hogy képviselje a gumiabroncs-iparági szereplõk törvényes érdekeit Magyarországon, továbbá segíti a hazai gyártókat és nagykereskedõket abban a törekvésükben, hogy az abroncsgyártással és -felhasználással kapcsolatos törvények, hazai és európai uniós szabályozások megfelelõ szakmai felügyelet mellett készüljenek el. Általános célunk, hogy a gumiabroncs-iparról és a gyártott termékekrõl minél több hasznos ismeretet adjunk át a lakosság számára, tájékoztassuk az iparági szereplõk tevékenységérõl a gazdasági és politikai élet résztvevõit, valamint hozzájáruljunk egy megfelelõ és globálisan is versenyképes jogi szabályozási környezet kialakításához.
- Milyen helyzetben van most Magyarországon az Önök által képviselt ágazat?
- A gumiabroncsipar a magyar gazdaság egyik legdinamikusabban fejlõdõ ágazata és a szövetség becslése szerint a magyar gumiabroncs-iparág a hazai GDP másfél-két százalékát állítja elõ. Magyarországon az iparág fent említett hét vállalata négy hazai gyártókapacitással is rendelkezik, és folyamatosan fejleszt. Ám, nem tagadható, hogy a jelenlegi egészségügyi helyzet miatt kialakult válság ide is begyûrûzött. Ugyanakkor jó hír, hogy ennek ellenére mûködnek a cégek, még ha jelenleg kevesebb abroncsot gyártanak és értékesítenek is.
A gumiabroncsipar a magyar gazdaság egyik legdinamikusabban fejlõdõ ágazata az elnök szerint Fotó: 10perc.hu
- Vélhetõen, a hidegebb idõjárás megérkeztével a téli gumiabroncs kifejezést rendkívül sokszor hallja, illetve használja Ön is mit gondol, a hazai autósok megértették ezen abroncsok használatának fontosságát?
- A hazai autóvezetõk a téli gumiabroncsot jellemzõen még mindig a sokadik helyre sorolják, amikor arról kérdezik õket, hogy mi a legfontosabb a biztonságos autózáshoz. Pedig a magyar éghajlati viszonyok között sajnos nincs kibúvó: téli abroncsok nélkül nincs biztonságos téli közlekedés. Ugyanakkor a statisztikák azt is jól mutatják, hogy egyre többen érzik az évszaknak megfelelõ gumiabroncs fontosságát. Hogy ennek a közlekedésbiztonsági szakemberek kemény munkája áll a hátterében, vagy valamilyen személyes tapasztalat, azt nem tudjuk, ám nem is ez a lényeg, hanem az, hogy egyre többen közlekednek télen a kifejezetten erre az idõszakra gyártott abroncsokkal.
- Ha már szóba került Önt mi gyõzte meg a téli gumiszett használatáról?
- A saját tapasztalat, mint mindenkit. Anno egy rendõr ismerõsöm mesélte, hogy évekkel ezelõtt a garázsából se tudott kiállni a nyári abroncsokkal. Akkor döbbent rá, mi a helyes megoldás, és még aznap felkerültek a téli abroncsok a kocsijára.
A téli abroncsok nélkül nincs biztonságos téli közlekedés - állítja Morenth Péter Fotó: 10perc.hu
- Számos országban már jogszabály írja elõ a téli gumiabroncsok használatát. Magyarországon mire várunk, mikor lépjük meg ugyanezt?
- Kétségtelen tény, hogy a téli abroncsok használatát számos európai országgal mint Ausztria, Németország - ellentétben, nálunk még csak részben, azaz bizonyos idõszakra vonatkozóan, tették kötelezõvé. Ugyanis, például a lízingautók esetében a szerzõdéskötés egyik feltétele a téli-nyári abroncsok használata. De én azt vallom, az emberek ne csak azért cseréljék le télire a nyári szettet, mert azt jogszabály írja elõ. Persze azt nem zárom ki, hogy valamikor, akár már a közeljövõben megszületik a törvényi háttere a téli abroncsok használatának.
- Noha már szinte mindenki betéve tudja, de vegyük át a leckét. Mikor kell abroncsot cserélni?
- A téli gumiabroncsot nem elsõsorban a havas úton történõ könnyebb haladásra találták ki, hanem arra, hogy a 7 °C-nál hidegebb aszfalton is kellõ tapadást biztosítson. Ennek megfelelõen alakították ki a mintázatát és az anyagának összetételét. Higgye el mindenki, nem a levegõ hõmérséklete a mérvadó ilyenkor, hanem a talajé. Ráadásul, ha napközben netán emelkedne a hõmérséklet, a téli gumiabroncsok állaga akkor sem romlik. Ha a fent említett hõfok, avagy a napi átlagos 7 °C elérkezik, az azt jelenti, hogy ebben az esetben éjszaka és hajnalban minimum fagyközeli a hõmérséklet. Ne várjunk tovább, azonnal foglaltassunk idõpontot egy szakembernél! Azt sem szabad elfelejteni, hogy a téli abroncsok esetén az ajánlott minimális profilmélység négy milliméter.
Nem zárja ki az elnök, hogy valamikor, akár már a közeljövõben megszületik a törvényi háttere a téli abroncsok használatának Fotó: 10perc.hu
- Mekkora nyomás legyen az abroncsokban?
- A megfelelõ érték az, amit az autó kézikönyvében, vagy jellemzõen a vezetõ felõli elsõ ajtó környékére ragasztott matricán tesz közzé a gépkocsi gyártója. A kis táblázatban eltérõ értéket adnak meg egy-két utasra számítva, jól felpakolt kocsira, dízel- illetve benzinmotorra. Ajánlott legalább havonta egyszer ellenõrizni a guminyomást, és nem árt tudni, ha a nyomást meleg gumiabroncson ellenõrizzük, a gyártó által elõírt számokhoz körülbelül 0,3 bar-t hozzá kell adni. Ami nagyon fontos, ha van pótkerekünk, azt se felejtsük ki az ellenõrzésbõl, nehogy egy váratlan kerékcserénél kínos meglepetés érjen bennünket.
- A pótkerék általában nyári, így adva van a kérdés, be kell-e szereznünk a téli szetthez is egy külön pótkereket?
- Normál esetben ez lenne a megoldás, ám az erõsített oldalfalas defekttûrõ pótkerék abroncsok esetében nem árt tudni a 80:80-as szabályt, azaz, ha felkerül az autóra, akkor maximum nyolcvan kilométert használhatjuk, maximum nyolcvan km/h-s sebességgel közlekedve. Teljes értékû pótkerék esetében nincs megkötés, illetve mankókeréknél csak a sebesség kerül maximalizálásra 80 km/h-ban. Jó tanács, hogy mindig az elõírt maximális túlnyomás kerüljön a teljes értékû pótkerékbe.
Ajánlott legalább havonta egyszer ellenõrizni a guminyomást Fotó: 10perc.hu
- Beszéljünk az autósok körében egyre népszerûbb négyévszakos abroncsokról is. Ezek tényleg helyettesíthetik a hideg idõben a téli gumiabroncsot?
- Ezt a fajta abroncsot mind a hét tagszervezetünk gyártja, és egyre szélesebb a kínálati palettájuk. Természetesen nem helyettesítheti a téli gumiabroncsot, viszont bizonyos kompromisszumok megkötése esetén nyugodtan használhatóak ezek az abroncsok. El kell fogadni, hogy vannak bizonyos korlátai, például télen nem érdemes olyannak használni, aki rendszeresen hajnalban indul el az autóval, vagy hegyvidéken lakik, és gyakran közlekedik hosszabb utakra autópályán. Ezt a gumiabroncsot azok válasszák, akik télen csak rövid utakat tesznek meg napközben, városban laknak, és alapvetõen nem autóznak hosszabb távokat. A négyévszakos abroncs esetében ugyanazt a túlnyomást kell bennük alkalmazni, mint a téli/nyári abroncsokban. Fontos, hogy csak azt használjuk télen, amelyiken szerepel a három hegycsúcs hópihe, azaz az alpesi jel, mivel kizárólag ez alkalmas a téli közlekedésre.
- Sokak szerint az elektromos autóké a jövõ. Új modellek új abroncsokkal
- Bizony, az elektromos autókra másfajta abroncsok javasoltak, mint a hagyományos gépjármûvekre. A villanyautókra való abroncsoknak a terhelhetõsége nagyobb az esetleges nagyobb öntömegük miatt. Hibridekhez szintén létezik külön abroncs.
A tél beállta elõtt az autóját mindenki vigye el egy átvizsgálásra, lehetõleg valamelyik szakszervizbe Fotó: 10perc hu
- A téli autózás egyik legnagyobb ellensége a kátyú
- Ez sajnos így van, és a kátyúhelyzet nem nagyon javult az elmúlt idõszakban a magyar utakon. Néhány jótanáccsal azért szolgálhatunk ebben az ügyben, annak érdekében, hogy az autósok elkerüljék a nagyobb bajt. Figyeljünk a vízzel kitöltött úthibákra, próbáljunk követni az elõttünk haladókat, kövessük a nyomvonalukat. Ha pocsolyát látunk magunk elõtt, inkább kerüljük ki, ugyanis menet közben lehetetlen megállapítani a pocsolya mélységét. Ha megoldható, haladjunk abban a sávban, amelyet a közvilágítás jobban megvilágít, illetve meg van tisztítva.
- Nincs valamilyen megoldás a kátyúkra?
- Az amerikaiak által már használt gumibitumen lehetne megoldás. Ebben az esetben a hulladékgumit belekeverik az aszfaltba, és azt terítve sokkal rugalmasabb lesz, mint a rendes aszfalt, ráadásul nem is merevedik el télen.
- Milyen jótanácsokat tud adni a téli autózással kapcsolatban?
- Például, ha a lehullott faleveleket még nem takarították el az útról, a szokottnál is óvatosabban vezessünk! Használjuk nappal is a tompított fényszórót, és az indulás elõtt takarítsuk meg rendszeresen a felületét, mert egyrészt mi is láthatóbbá válunk, másrészt nagyságrendekkel növelheti számunkra a belátható útszakasz hosszát. Nem árt, ha zárjegesedést gátló sprayt is tartunk a táskánkban, illetve hasonlóan jó szolgálatot tehet az autónkban hordott jégoldó spray a szélvédõ és a tükrök megtisztításában. Töltsük fel fagyálló folyadékkal az ablakmosó tartályát. Ellenõrizzük az olaj-, fékfolyadék, illetve a hûtõfolyadék szintjét, a fékek mûködését és az akkumulátor töltöttségét. És azt tartanám a legjobb megoldásnak, ha a tél beállta elõtt az autóját mindenki el tudná vinni egy átvizsgálásra, lehetõleg valamelyik szakszervizbe.