A Citroën C5 Aircross az egyik legjópofább crossover a mai kínálatban. Van stílusa, egyedi, a tömegbõl könnyû vele kitûnni. De talán pont ez a különcsége az, ami miatt mégsem csábítja el a magyar vásárlókat. A franciák nagy szabadidõ-autója már nem új, mégis méltatlanul keveset látni belõle a hazai utakon, pedig nagyon jó gép. Ráadásul a közelmúltban a Citroën SUV tölthetõ hibridmotort kapott. A hatótávja azonban csalódás, egy feltöltéssel, tisztán elektromos módban csupán 35-40 kilométert tudunk megtenni. Igaz, még hideg idõben próbáltuk. Mindenesetre ennél mindegyik ellenfele jobb már hatótávban.
Pedig ilyen most az ideális autó az európai kozmopolita, tudatos környezetvédõ ember számára. Városban tiszta, mint az apácák lelke, hosszú úton pedig keveset eszik a hibridhajtásnak köszönhetõen. Ennek az elvárásnak a Citroën C5 Aircross 1.6 Plug-in-Hybrid abszolút megfelel, csak épp ezt sûrûbben, gyakorlatilag minden este kell tölteni a napi ingázás után, mivel szerény a hatótávja.
A konnektoros C5 Aircross külseje alig különbözik a hagyomásokétól, persze került rá hybrid felirat, s annak stilizált h-betûje az elsõ sárvédõkön is megjelenik. Oldalsó airbmup mûanyagjain és az elsõ lökhárítón kék a betét, ahogyan a középsõ visszapillantó alatt is kék fénnyel világít egy LED, ha tisztán elektromos üzemmódban haladunk. Feltûnõ különbség még itthon a zöld rendszám de nagyjából ennyi.
Akár csak a külsõ, a belsõ is igazán egyedi a játékos formákkal. A francia autók közül is a legkényelmesebb a Citroën, az üléseket inkább foteleknek kell nevezni. Az utastérben minden rendben, de az is igaz, hogy ebben a franciába jutott a legtöbb kemény mûanyag. Ettõl még az általános anyagminõség jó, a frekventált helyeken puha anyagokkal találkozunk. És ami még fontos, remekül elfér benne a család és a csomagok is, ha hosszabb útra indulnánk. Igaz, a poggyásztér kicsit csökkent az akksik miatt, de még így is 580 literes alapból.
A sofõr elõtti 12,3 colos digitális mûszercsoport jó és szórakoztató. Az egyetlen bosszúságot a 8 colos középkonzoli érintõképernyõ okozta, nehéz és lassú a kezelhetõsége. Sokszor nem engedelmeskedik vezetés közben az ujj parancsának. Az azonban hasznos, hogy a hibridspecifikus menüpontokban nem csupán a fogyasztásokról tájékozódhatunk, annak is utána tudunk nézni, hogy aktuális utunk során hány százalékában haladtunk emissziómentesen.
A Citroëneket már évtizedek óta a kényelemre hangolják, s ezt a magyar utakon értékel igazán az ember. Nálunk domborodik ki igazán, mekkora kincs a progresszív hidraulikus ütközõelemekkel kiegészített felfüggesztés. Mintha varázsszõnyegen ülnénk, olyan a C5 Aircrossban utazni a magyar valóságban. Ami feltûnt még, hogy nemcsak a futómûve, a fékje is elég lágy, némi idõt igényel megszokni. Vezetés tekintetében nincs különbség a villanyos vagy a hibrid mód között. Maximum talán az utastér csöndessége az, ami feltûnik a két hajtás között. Azért a benzinmotor sem hangos, sõt.
Fogyasztásban értelemszerûen az elektromos az olcsóbb, de a hibridmotor sem eszik sokat, nálunk 4,2 liter benzin volt az átlag 100 kilométeren, igaz, fõleg városban használtuk. A C5 Aircross Hybrid a német testvérrel, az Opel Grandland X plug-in-hibridjével ellentétben továbbra is csak fronthajtású, nincs belõle 4x4-es. Az 1,6 literes PureTech benzinmotor 180, a 8 fokozatú automatába épített elektromos pedig 109 lóerõs.
A mezei, hibrid hajtás nélküli C5 Aircross listaára 7 500 000 forinttól indul, ami ma remek ár egy ilyen kaliberû autóért. Ám nagy kérdés, ha így sem annyira kelendõ, akkor a dupla pénzbe kerülõ Citroën C5 Aircross 1.6 Plug-in-Hybrid mennyire lesz népszerû. Szép dolog a zöldülés meg a környezettudatos élet, de persze az is felmerül az emberben, hogy ezt a különbözetet valószínûleg sosem lehet kigazdálkodni.
A Citroën C5 Aircross az egyik legpraktikusabb és legkényelmesebb autó a piacon, amibõl már tölthetõ hibrid is kapható. Ám az a gyanúm, hogy ez a modell sem lesz népszerû nálunk. Valószínûsítem azért, mert nem ismerik a potenciális vevõk, mert, ha egyszer kipróbálják, akkor hamar ráéreznek, milyen jó autó is valójában.
Mûszaki adatok
Motor: 1598 cm3
Teljes hibrid teljesítmény: 225 LE, 300 Nm
Végsebesség: 225 km/h
Gyorsulás 0-100 km/óra: 8,1 s
Vegyes fogyasztás: 4,2 l/100 km
Elektromos hatótáv: 35-40 km
Alapár: 15 360 000 Ft
Tesztautó ára: 17 125 000 Ft
Értékelésünk:
Külsõ: 5
Belsõ: 5
Ár/érték: 3
Elõny/hátrány:
+ Remek, egyedi forma, nagy és kényelmes belsõ, zöld rendszám elõnyei, pazar futómû takarékos motor
- Nincs gyors töltés, szerény elektromos hatótáv, magas ár, nehézkesen kezelhetõ, lassú érintõképernyõ