Mindenki a maga egyéni szempontjai alapján választ használt autót, de egy autó beszerzése minden esetben komoly döntés, és kiderült, hogy a vásárlók a különbözõ országokban más-más stratégiával választják ki a számukra megfelelõ jármûvet. A carVertical Magyarországon és további hét országban végzett kutatást, hogy megismerje a jármûvásárlási döntéseket befolyásoló tényezõket.
Mivel az árak a márkakereskedésekben általában magasabbak, mint az online kínálatban, azokban az országokban, ahol a lakosság alacsonyabb jövedelemmel rendelkezik, a vásárlók többnyire kerülik õket. Pedig a márkakereskedések nagyobb átláthatóságot biztosítanak a vásárlóknak, mivel alaposan ellenõrzik a raktáron lévõ autókat, és gyakran kínálnak garanciát vagy más biztosítékot.
A kutatás szerint csaknem minden második magyar (46,3%) online piactereken és apróhirdetési oldalakon keres használt autót, míg a sofõrök 18,7%-a vásárolja az autóját hivatalos márkakereskedésben. Magyarországon az érdeklõdõk mindössze 16,3 százaléka vesz jármûvet magánkereskedõtõl vagy használtautó-kiskereskedõtõl.
a sofõrök 18,7%-a vásárolja az autóját hivatalos márkakereskedésben Fotó: Freepik
A kutatásból az is kiderült, hogy Magyarországon az autóvásárlók 13,9%-a a barátaitól vagy a rokonaitól vásárol autót. Ez a vásárlói csoport jellemzõen olyan módszereket keres, amelyekkel csökkentheti a rossz üzlet kockázatát, ezért vásárol az általa megbízhatónak tartott barátoktól vagy rokonoktól magyarázza Matas Buzelis, a carVertical kommunikációs vezetõje.
A magyarországi válaszadók 28,8%-a választotta a tesztvezetést. Emellett több mint a vásárlók ötöde (21,8%) konzultál egy családtagjával vagy barátjával, és 10,5% mondta azt, hogy vásárlás elõtt online véleményeket olvasott.
Itthon kiemelkedõ azon jármûvezetõk száma (46,3%), akik online apróhirdetési oldalakon kerestek magánszemélyek vagy kereskedõk által listázott, akciós autókat. Csak Lengyelország elõzi meg hazánkat e tekintetben, itt a vásárlók 55,8%-a keresi az ajánlatokat az online felületeken.
Magyarországon az autóvásárlók 13,9%-a a barátaitól vagy a rokonaitól vásárol autót Fotó: Freepik
A magyarországi autóvásárlók mindössze 18,8%-a szerint fontos eszköz a jármû történetének online ellenõrzése. Ennek ellenére a legnagyobb arányban Magyarországon, az Egyesült Királyságban és Lengyelországban néztek utána az autók múltjának, a hazai használtautó-vásárlók 82,9%-a ellenõrizte már online egy jármû történetét a vásárlás elõtt.
Azok, akik többet költenek egy autóra, nagyobb valószínûséggel járnak utána az interneten az elõzményeknek. A legfeljebb 3,7 millió Ft értékû jármûveket vásárlóknak mindössze 65,8%-a ellenõrzi a jármû elõéletét. A 3 700 000 és 5 500 000 Ft között kínált jármûveknek a sofõrök 75,4%-a kéri le a történeti jelentését, a több mint 22,2 millió Ft-ot érõ használt autók esetében ez az arány 87,2%-ra nõ.