Igencsak veszélyes dologra hívta fel a figyelmet a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ). A biztosítási adataik szerint ugyanis a magyar utakon közlekedõ 650 ezer robogó kevesebb, mint felére összesen 298 ezer segédmotoros kerékpárra kötnek kötelezõ gépjármû-felelõsségbiztosítást (kgfb), pedig az átlagosan 7-8 ezer forintos éves díj kifizetésével a tulajdonosok elkerülhetik a közúti bírságot és baleset esetén a több százezer forintot elérõ átlagos kártérítést.
A jegybank adatai szerint a segédmotoros kerékpárok által okozott károk átlagos összege 2021-ben 515 ezer forintra emelkedett az elõzõ évi 437 ezerrõl. Személyi sérülés esetén a kárösszeg könnyen elérheti a többmillió forintot is, amit biztosítás hiányában a károkozónak saját zsebbõl kell megtérítenie. Biztosítás nélkül közlekedõ robogó károkozása esetén a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) kártalanítási számlájából fizeti ki a kárösszeget, amit utólag behajt a károkozón.
A kismotorok többsége szabálytalanul közlekedik az utakon Fotó: Freepik
A robogó tulajdonosoknak a korábbi idõszakra nem kell fedezetlenségi díjat fizetni, mint a gépkocsik vagy motorok esetében és közúti ellenõrzés során a rendõrök azt vizsgálják, hogy az adott idõpontban a jármû rendelkezik-e biztosítással. Az FBAMSZ álláspontja szerint a biztosításkötési arányon jelentõsen javítana a kötelezõ rendszám elõírása az 50 köbcentiméter, vagy az óránként 45 kilométeres vagy nagyobb sebességre képes jármûvek számára.