Ha a vadról van szó, a magyar autóvezetõk többsége teljesen tájékozatlan. Különösen nagy veszélyforrást jelenthetnek az õszi-téli hónapokban, amikor az emberi közlekedés csúcsidõszakai egybe esnek a vad mozgási idejével. Ilyenkor többféle, akár csoportban közlekedõ fajjal is találkozhatunk az erdõvel-mezõvel szegélyezett utakon.
A vad a fényviszonyokhoz alkalmazkodva éli az életét, így az év sötétebb idõszakában gyakrabban kerülnek az utunkba. Míg az õzek általában külön közlekednek, a gím- és dámszarvas valamint a vaddisznó esetében csapatokkal, illetve kondákkal kell számolnunk.
Ha már elkerülhetetlen az ütközés a vaddal, akkor Kõrös András, a Groupama tanpálya szakmai vezetõje szerint törekedjünk arra, hogy az intenzív fékezés mellett az állat mögé húzzuk a jármûvet. Ha el is ütjük, akkor sem mindegy, hogy telibe kaptuk középre, a szélvédõre, vagy oldalra penderül, és az út szélére zuhan. Rossz hír, hogy 90 km/óra feletti tempónál már reagálni sem lesz idõnk, azaz fékezés és kormányzás nélkül fogunk találkozni a vaddal.
A vad a fényviszonyokhoz alkalmazkodva éli az életét Fotó: Pixabay
A gímszarvas a motorháztetõn landolhat, ha elütjük, de 100 kilométer/órás sebesség mellett akár egy ötkilós mezei nyúl is kitépheti alólunk a futómûvet. Egy többszáz kilós, agancsos szarvas pedig akár a szélvédõt is áttörheti - emeli ki Kõrös András.
Intõ jel lehet, hogy az éjszakai fajok szeme megcsillan a reflektor fényében, bár az állatok sajnos nem minden esetben néznek felénk. Ilyenkor hiba az erõsebb reflektor használata, ha ugyanis elvakítjuk õket, lefagyhatnak, ahelyett, hogy arrébb mennének. Ilyenkor tehát inkább kikapcsolni érdemes a reflektort.
De vajon mennyivel érdemes a kivilágítatlan, erdõvel szegélyezett úton haladnunk, hogy minimálisra csökkentsük az ütközés esélyét? Tompított fényszóró használata esetén reálisan legfeljebb 40 métert látunk elõre. Ebbõl már kiszámolható, hogy jól tapadó felületen is csupán 60-65 kilométer/órával haladhatunk. Így ugyanis még a sötét miatt megnövekedett, másfél másodperces reakcióidõ mellett is képesek lehetünk idõben lefékezni.