Sokáig amolyan mostohagyerek volt a Volkswagen-csoporton belül a Seat. Az utóbbi években aztán összekapták a spanyol márkát és egyre jobb autókat dobtak piacra. Az 1984-ban bemutatott Ibiza mindig is húzómodell volt a cégen belül, de azért mégsem lehetett olyan, mint a VW Polo, igazából a Skoda Fabiaval kellett viaskodnia.
Nos, a mostani típus felnõtt a német testvérhez, formában erõsebb, izgalmasabb, minõségben pedig hozza azt a szintet, amit a Polo. Persze már árban is ott mozog, de csodák nincsenek az autóiparban.
A 2017 óta piacon lévõ ötödik generáció frissített verziója április óta van a piacon.
Elég jól mutat és egyedi a háromszög alakú nappalifény és irányjelzõ Fotó: 10perc.hu
A ráncfelvarrás után komoly változásokat nehéz felfedezni a karosszérián. Maradtak a háromszögletû formák és az éles vonalak, de ha szánunk rá pénzt, akkor a fényszóró már teljes egészében lehet LED-es. És meg kell, hagyni, elég jól mutat és egyedi a háromszög alakú nappalifény és irányjelzõ, messzirõl felismerhetõvé teszi a kis spanyol kocsit.
Újdonság, hogy a tervezõk csináltak három, új mintájú alufelni 17 és 18 colos méretben, és két új szín is bekerült a kínálatba. Hátul annyi a nóvum, hogy az Ibiza felirat mostantól úgy néz ki, mintha kézzel írták volna fel az ötödik ajtóra.
Lényeges hiba eddig sem volt a formával, a kis Seat még ma is, öt év elteltével is jól fest, nem tûnik idejétmúltnak. Ugyanakkor egy csalódást okozó elem mégis van az Ibizán. A sportos hatást erõsítendõ izmos kasztni hátulján van két krómozott, de valójában kamu, teljes egészében zárt kipufogónyílás. Valóban jól mutat, de igazából csak szemfényvesztés, mert semmi sem jön ki rajta. A valódi gázkiömlõ el van dugva az autó feneke alatt.
A belsõhöz már bátrabban nyúltak a szakemberek. Teljesen új digitális mûszerfal választható az Ibizába, ezenkívül 20 százalékkal megnövelték a központi kijelzõ méretét, amelyet a középkonzol tetejére tettek. Szerencsére a klímavezérlés külön panelt kapott, nem kell a fenti monitorból, hosszas nyomkodás után beállítani a szellõztetést. Jó, hogy ez a szerkezet megúszta a modernizálást.
Teljesen új digitális mûszerfal választható az Ibizába Fotó: 10perc.hu
A nálunk járt FR-kivitel piros dekorelemekkel és hasonló színû cérnával izgalmassá teszi az összképet. A minõségérzet elsõ osztályú, simán hozza a VW Polo színvonalát, s az ergonómia terén sem lehet fogást találni a modellen. A Seat Ibiza utastere nem szûk, akár 4 fõs, kisgyerekes család igényeinek is megfelel.
A kisebb károsanyag-kibocsátás érdekében a VW is ráállt az 1,0 literes turbómotorok használatára kisautókban. Persze az Ibizába is ilyen került. A 110 lóerõs kivitel igazából tökéletesen elég ebbe a gépkocsiba a mindennapi városi használatra. Jól megy, erõbõl tényleg nincs hiány benne, a sportosságot pedig az erõsíti, hogy gázelvételnél a turbó egészen jól hallható az utastérben.
Ami furcsa és fájó volt, hogy alapjáraton, a lámpánál állva remegett a kocsi. Persze meglehet, ez valami egyedi hiba volt. A nagy étvágy viszont már nem az. Azt gondolnánk, hogy egy ilyen kis motor nem eszik sokat, pedig igen. Nálunk a tesztfogyasztás 7,4 liter volt 100 kilométeren, s ez nemcsak városi használat miatt volt ennyi, a belvárosban még fájóbb volt az adat.
A sportos hatást erõsítendõ izmos kasztni hátulján van két krómozott, de valójában kamu, teljes egészében zárt kipufogónyílás Fotó: 10perc.hu
Pedig az Ibiza vezethetõsége remek, a futómûvet és a kormányzást nagyon eltalálták. A németesen feszes futómû ellenére elég jó a kocsi rugózása, még silány magyar utakat is megpróbálja simává varázsolni, ami óriási teljesítmény.
Az ötödik generációs Seat Ibiza elég ritka látvány mifelénk, pedig egészen kellemes, szerethetõ kisautó. A tulajdonságai alapján népszerûnek kellene lennie, de nem az. Ennek pedig két komoly oka is van. Az egyik, hogy ma már a crossoverek sokkal kelendõbbek, a másik pedig még ennél is nyomósabb ok, a majdnem 8 millió forintos induló ára.
Az árolló már az Ibiza és a Leon között is egészen kicsi, ami értelemszerûen a nagyobb típus felé tereli a vásárlókat. De ami igazán megdöbbentõ, hogy a Seat Arona (7,3 millió Ft) vagy a nagyobb Nissan Juke (7,7 millió Ft) szabadidõ-autót olcsóbban tudjuk hazavinni, mint a spanyol szigetrõl elnevezett modellt.
Az ötödik generációs Seat Ibiza elég ritka látvány mifelénk, pedig egészen kellemes, szerethetõ kisautó Fotó: 10perc.hu
Mûszaki adatok
Motor: 999 cm3
Teljesítmény: 110 LE, 200 Nm
Végsebesség: 195 km/h
Gyorsulás 0-100 km/óra: 10,0 s
Vegyes fogyasztás: 7,4 l/100 km
Alapár: 7 954 560 Ft
Tesztautó ára: 8 606 310 Ft
Külsõ: 4
Belsõ: 4
Ár/érték: 3
Elõny/hátrány
+ Jó futómû/kormányzás, minõségi, kellemes belsõ, dinamikus motor
- Hangos motor, alapjáraton rázkódó karosszéria, nagy étvágya, túlzó ár