Nem kellõen körültekintõ vezetéssel éles tárgyakba ütközve és járdára való felállásnál megsérülhet a gumiabroncs. A gumiabroncs belsõ szerkezete rejtett, azonnal nem észlelhetõ sérüléseket szenvedhet. Ha elkerülhetetlen, hogy járdára vagy egyéb akadályra hajtsunk fel, csak egészen lassan, a kereket a járdaszegélyre merõlegesen állítva tegyük.
Ellenõrizzünk rendszeresen, hogy a gumiabroncsokon nincs-e sérülés, kitüremkedés vagy belefúródott idegen tárgy. Ez különösen fontos a H, V, W, Y vagy ZR jelölésû gumiabroncsoknál, mivel ezek nagy terhelésnek vannak kitéve. Kétség esetén forduljunk szakszervizhez.
Amint észrevettük, hogy defektünk van, minél elõbb álljunk meg, a lapos abronccsal továbbhaladva nem csupán az abroncsot, de akár a felnit is tönkretehetjük. Az autópálya leállósávját többek között erre a célra találták ki, de ez nem jelenti azt, hogy biztonságos lenne tartósan itt tartózkodni.
Vegyünk fel láthatósági mellényt, a családtagok a szalagkorláton túl várakozzanak, és mindenképpen tegyük ki az elakadásjelzõ háromszöget! A teljes értékû pótkerék a legjobb megoldás, ennek hiányában használjuk a mankókereket, és ha valamiért ez sem áll rendelkezésre, használhatjuk a néhány ezer forintért beszerezhetõ defektjavító sprayt.
Az úgynevezett mankókereket helytakarékosságból találták ki, de ez csak a javításhoz/cseréhez szükséges ideig lehet felszerelve Fotó: freepik.com
Mindig gyõzõdjünk meg róla, hogy a pótkerék azonos mintázatú és állapotú a többi abronccsal. Ne feledjük: csak a felszerelt kerekekkel azonos méretû és mintázatú pótkerék nyújt teljes értékû segítséget a bajban.
Az úgynevezett mankókereket helytakarékosságból találták ki, de ez csak a javításhoz/cseréhez szükséges ideig lehet felszerelve, ilyenkor az autónkkal max. 80 km/órás sebességgel haladhatunk. Ráadásul, a hajtott kerekeken mindenképpen egyforma abroncsnak kell lennie. Azaz, ha a fronthajtású autónk egyik elsõ abroncsa defektet kap, célszerû valamelyik hátsó abronccsal pótolni, a hátsó kerék helyére pedig a mankókereket felszerelni.
A javító spray-t csak pót- illetve mankókerék hiányában használjuk gyors javításra, rövid távolság megtételére a legközelebbi szakszervizig. Mindenképpen olvassuk el a használati útmutatót: van olyan típus, amelynek gyártója kifejezetten ellenjavallja a defektet okozó tárgy (pl. szög) eltávolítását. Részletes instrukciókat fogunk találni a nyomásra, a sebességre, a megtehetõ távolságra és persze magára az alkalmazásra vonatkozóan.
A defektes abroncsba nyomott hab megszilárdulva ismét használhatóvá teszi az abroncsot, de szakadás vagy repedés esetén nem alkalmazható; jellemzõen max. 5 mm-es lyuk tömítésére nyújt segítséget. A szerelõmûhelyek bár nem örülnek, ha egy habbal telenyomott abroncsot szeretnénk megmenteni, de technikailag megoldható.