403.55 Ft

357.09 Ft

Az oroszok megfenyegették Csehországot és Bulgáriát

Kiemelt kategóriák

Egészség
Orosz-ukrán háború
Utazás
Foci-VB
Interjúk
Életmód
Nagyvilág
Friss
Kultúra
Otthon
Autó
Sport
Gazdasági hírek

További kategóriák

Szórakozás
Olimpia
Balesetek-bűnügyek
Időjárás
Karrier
Belföldi hírek
Hirdetési felületek
Tech és tudomány
Autó

Elkerülhetõ-e a defekt, illetve az abroncs sérülése?

10perc.hu
2022. 06. 23.

Teljes biztonsággal sajnos nem kerülhetõ el a probléma, de a Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA) szakértõi segítségével tanácsot adunk, hogy mi a teendõ, ha mégis sérül autónk gumija.

Nem kellõen körültekintõ vezetéssel éles tárgyakba ütközve és járdára való felállásnál megsérülhet a gumiabroncs. A gumiabroncs belsõ szerkezete rejtett, azonnal nem észlelhetõ sérüléseket szenvedhet. Ha elkerülhetetlen, hogy járdára vagy egyéb akadályra hajtsunk fel, csak egészen lassan, a kereket a járdaszegélyre merõlegesen állítva tegyük.

Ellenõrizzünk rendszeresen, hogy a gumiabroncsokon nincs-e sérülés, kitüremkedés vagy belefúródott idegen tárgy. Ez különösen fontos a H, V, W, Y vagy ZR jelölésû gumiabroncsoknál, mivel ezek nagy terhelésnek vannak kitéve. Kétség esetén forduljunk szakszervizhez.

Amint észrevettük, hogy defektünk van, minél elõbb álljunk meg, a lapos abronccsal továbbhaladva nem csupán az abroncsot, de akár a felnit is tönkretehetjük. Az autópálya leállósávját többek között erre a célra találták ki, de ez nem jelenti azt, hogy biztonságos lenne tartósan itt tartózkodni.

Vegyünk fel láthatósági mellényt, a családtagok a szalagkorláton túl várakozzanak, és mindenképpen tegyük ki az elakadásjelzõ háromszöget! A teljes értékû pótkerék a legjobb megoldás, ennek hiányában használjuk a mankókereket, és ha valamiért ez sem áll rendelkezésre, használhatjuk a néhány ezer forintért beszerezhetõ defektjavító sprayt.


Az úgynevezett mankókereket helytakarékosságból találták ki, de ez csak a javításhoz/cseréhez szükséges ideig lehet felszerelve      Fotó: freepik.com


Mindig gyõzõdjünk meg róla, hogy a pótkerék azonos mintázatú és állapotú a többi abronccsal. Ne feledjük: csak a felszerelt kerekekkel azonos méretû és mintázatú pótkerék nyújt teljes értékû segítséget a bajban.

Az úgynevezett mankókereket helytakarékosságból találták ki, de ez csak a javításhoz/cseréhez szükséges ideig lehet felszerelve, ilyenkor az autónkkal max. 80 km/órás sebességgel haladhatunk. Ráadásul, a hajtott kerekeken mindenképpen egyforma abroncsnak kell lennie. Azaz, ha a fronthajtású autónk egyik elsõ abroncsa defektet kap, célszerû valamelyik hátsó abronccsal pótolni, a hátsó kerék helyére pedig a mankókereket felszerelni.

A javító spray-t csak pót- illetve mankókerék hiányában használjuk gyors javításra, rövid távolság megtételére a legközelebbi szakszervizig. Mindenképpen olvassuk el a használati útmutatót: van olyan típus, amelynek gyártója kifejezetten ellenjavallja a defektet okozó tárgy (pl. szög) eltávolítását. Részletes instrukciókat fogunk találni a nyomásra, a sebességre, a megtehetõ távolságra és persze magára az alkalmazásra vonatkozóan.

A defektes abroncsba nyomott hab megszilárdulva ismét használhatóvá teszi az abroncsot, de szakadás vagy repedés esetén nem alkalmazható; jellemzõen max. 5 mm-es lyuk tömítésére nyújt segítséget. A szerelõmûhelyek bár nem örülnek, ha egy habbal telenyomott abroncsot szeretnénk „megmenteni”, de technikailag megoldható.

Főkép forrása:

freepik.com

Címkék:

További cikkek

Népszerű cikkek

Kapcsolódó cikkek