Valószínûleg a kihalás elõtt álló autóipari dinoszauruszok egyike a kis Toyota Yaris GR. Anno sok márka kínált ilyen modellt, de mára eltûnt a kínálatból az Opel Corsa GSI vagy OPC, a Peugeot 206 GTi, a VW Polo GTI és a Renault Clio RS sem kapható már.
Néhány márka csupán a külsõségekre adva, lóerõben hatástalanítva, csak dizájnban árul papíron sportos autót. Aki ebben a kategóriában sportosabb, fürge, erõs motoros méregzsákra vágyik, annak csupán a Mini Cooper S maradt választásnak. Eddig. Bár sokáig a Toyota sem kínált ilyen kis utcai darazsat, ám az új Yarisszal együtt megalkotta a sportos GR verziót.
Ez a modell formailag is elkülönül az alapverziótól. Már elsõ pillantásra jól látszik, hogy öt- helyett csupán háromajtós a sportváltozat. Az ablakkeret nélküli ajtókkal felszerelt Yaris GR szélesebb nyomtávot kapott, amitõl nagyon masszív kinézetû lett a kasztni, s ez minden szögbõl erõt sugároz.
Sokáig a Toyota sem kínált ilyen kis utcai darazsat, ám az új Yarisszal együtt megalkotta a sportos GR verziót Fotó: 10perc.hu
Egyértelmûen szembõl a legvadabb ez a kocsi. A rettentõ méretû hûtõrács, a nagy légbeömlõk, a kihangsúlyozott ködlámpafészek agresszív külsõt ad a Yarisnak. Oldalról nézve is megvan az autó egyedisége a tízküllõs, kovácsolt alufelnikkel és az elsõ kerekek mögötte virító malomkõnyi piros féknyergekkel, míg hátul a tetõspoiler, valamint a dupla kipufogó zárja a sort. No és persze sok helyen ott vannak az apró GR emblémák, ha valakinek ezután sem lenne tiszta, melyik Yaris is ez. Az izompacsirta.
Belül ugyanakkor jóval kisebb és látványos a különbség, mint kívül. A szokásos és elvárt köröket megfutották: van benne sportos kormány, jól tartó sportülés elöl, fémpedálok, piros varrások. Úgy különösebb baj nincs semmivel, de valahogy több izgalmat várna el az ember odabent is, ha már egy ilyen méregzsákot vesz.
A rémesen alap kinézetû mûszerfalnál rakhattak volna bele valami menõbbet, modernebbet is a vezetõ orra elé. És a központi kijelzõnek is kissé oldschool a grafikája. Elöl nagyszerûek az ülések, jól el lehet bennük helyezkedni, férni, hátul meg vannak, de nem nekünk, inkább gyerekek való. A második sorban sem a láb-, sem a fejtér nem elég a felnõtteknek.
Egyértelmûen szembõl a legvadabb ez a kocsi Fotó: 10perc.hu
De hát, nem is ezért választják ezt a kocsit, hanem az élmény miatt. Abból pedig kapunk bõven, ha odalépünk a gáznak. Az 1,6 literes, turbós benzinmotor 261 lóerõt tud, 360 Nm-es nyomatékkal, s bármit kérhetünk tõle. A Toyota Yaris GR 5,5 másodperc alatt éri el a 100 km/órás sebességet, csúcssebessége 230 km/óránál elektronikusan leszabályzott.
Az élmény persze nem olyan, mint amikor egy V8-asnak odanyomunk, ám kellemesen bizsergetõen gyorsul. Az kicsit csalódást okozott, hogy nincs hangja a motornak, nincs durrogás, hangorkán, de hát ez mégis csak egy kis háromhengeres, ami szimplán baromira megy.
Csak hatfokozatú kézi váltóval kapható a Yaris GR, más nincs is, s ez így van jól. A sebváltó elõtti programválasztó tárcsa, normál, sport és versenypálya módot is kínál, ami az összkerékhajtás elsõ és hátsó tengely között elosztott nyomaték arányát változtatja.
Hátul a tetõspoiler, valamint a dupla kipufogó zárja a sort Fotó: 10perc.hu
A futómûve kemény, határozott, sportos, pont olyan, amilyennek egy ilyen kocsiban lennie kell. Sajnos nálunk még mindig, harminc évvel a rendszerváltás után sem tudnak utat építeni, s ezt nagyon érezni a japán méregzsákban. Sokszor elmegy a kedve a sofõrnek az élményautózástól, mert sír a futómû a magyar utakon.
Összességében elmondhatjuk, nagyon jól tették a Toyotánál, hogy megalkották a Yaris GR-t. A 10 liter körüli átlagfogyasztás nem meglepetés. Igazából az egyetlen hibája az ára. Ennél még a csúcs Mini, a John Cooper Works milliókkal is olcsóbb. Vagy ennyi pénzért már választhatjuk a 245 lóerõs Volkswagen Golt GTI-t is.
A rémesen alap kinézetû mûszerfalnál rakhattak volna bele valami menõbbet, modernebbet is a vezetõ orra elé Fotó: 10perc.hu
Mûszaki adatok
Motor: 1618 cm3
Teljesítmény: 268 LE, 360 Nm
Végsebesség: 229 km/h
Gyorsulás 0-100 km/óra: 5,5 s
Vegyes fogyasztás: 8,9 l/100 km
Alapár: 12 400 000 Ft
Tesztautó ára: 14 135 000 Ft
Külsõ: 4
Belsõ: 4
Ár/érték: 3
Elõny/hátrány
+ Sportos design, jó gyorsulás, vezetési élmény, hatékony fék, pontos futómû
- Magas ár, nagy étvágy, nincs motorhang, magas üléspozíció