Tavasszal, amikor fel kell szerelni a nyári abroncsokat, sokan elgondolkodnak, hogy vajon megéri-e használt gumikkal megoldani a cserét. Nos, a válaszunk lehet igen, ha az alábbi tanácsokat, észrevételeket figyelembe veszi az abroncsok kiválasztásánál.
Kerüljük a vásárokat, piacokat, ahol kéz alól, teherautóról leesett vagy bizonytalan feketeimportból származó gumiabroncsokat árulnak. Az alacsony ár könnyen megbosszulja magát: már a felszerelésnél vagy az elsõ úton kiderülhet, hogy közlekedésre alkalmatlan dolgot sóztak ránk.
Ugyanez vonatkozik a bizonytalan eredetû és online beszerezhetõ gumiabroncsokra is. Vigyázzunk a külföldi online vásárlásokkal is, mert ebben az esetben a számla Magyarországon nem érvényes, és meghibásodás esetén a garanciát nem lehet érvényesíteni.
Nézzük meg, hogy a kiválasztott gumiabroncsot mikor gyártották: erre az abroncs oldalán lévõ DOT-szám utal: az elsõ két szám a gyártás hete, míg az utolsó kettõ az évet jelöli. Ha például a DOT-szám 5016, akkor ezt az abroncsot 2016 decemberében gyártották, azaz bõ ötéves.
A használt gumiabroncs azoknak lehet megoldás, akik keveset autóznak a megbízható helyrõl vásárolt gumikkal Fotó: freepik.com
A kiválasztott gumiabroncson ne legyenek repedések, anyaghiányok, és szakadások. Vizsgáljuk meg az abroncs oldalfalát: ha egy fél pingpong labda méretû kidudorodást látunk, akkor az abroncs szálszakadt. Ez selejt, nem szabad megvenni.
Nyári abroncsoknál 3 mm az ajánlott minimális futófelületi bordamélység. Vagyis csak akkor vegyünk meg egy abroncsot, ha ennél mélyebbek a barázdák. Mindig párban vegyük, illetve szereltessük fel õket. Csak azonos gyártmányú, profilú és egyenletesen kopott futófelületû abroncsokért érdemes pénzt kiadni.
A használt gumiabroncs azoknak lehet megoldás, akik keveset autóznak a megbízható helyrõl vásárolt gumikkal. Ne felejtsük: az autónk tapadását, fékezhetõségét és irányváltását nagy mértékben befolyásolja az a négy tenyérnyi méretû gumiabroncs felület, amelyen az autónk a talajjal érintkezik. Nem mindegy, hogy mire bízzuk az autónk és a családunk épségét.
A négy évszakos abroncs kompromisszumos megoldás, elsõsorban azoknak jelenthet alternatívát, akik csak rövidebb távon, jellemzõen városban és olyan utakon használják autójukat, ahol eltakarítják a havat. Ezen típusú abroncsok futófelülete nem elsõdlegesen nyári és nem is kifejezetten a téli útviszonyoknak megfelelõen kerül kialakításra.
Arra, hogy mikor gyártották a gumit, az abroncs oldalán lévõ DOT-szám utal: az elsõ két szám a gyártás hete, míg az utolsó kettõ az évet jelöli Fotó: HTA
A négy évszakos gumiabroncs használata nem feltétlenül csökkenti a nyári, valamint a téli garnitúra megvásárlásával járó anyagi terheket, hiszen egész évben kopik. Azt feltételezve, hogy két garnitúrát nagyjából négy év alatt használ el egy autós, egy négy évszakos gumiabroncs esetében ugyanennyi idõ alatt ugyancsak két garnitúrára van szükség.
Bár a nyári, valamint a téli gumiabroncsot szezononként át kell cserélni, a négy évszakos abronccsal is célszerû lenne legalább félévente felkeresni a szervizt centrírozás céljából. Hátránya, hogy megvannak a maga határai, emiatt nagyobb fokú igénybevételnél nem képes olyan teljesítmény nyújtani egyik évszakban sem , mint egy téli vagy egy nyári gumiabroncs szett.