Az abroncscsere az egyik, ha nem a legfontosabb része az autónk téli felkészítésének. A nyári abroncs ugyanis egyszerûen nem alkalmas a téli közlekedésre. Kétségtelen tény, hogy Magyarországon dinamikusan nõ az úgynevezett négyévszakos abroncsok piaca, mert használói megspórolják a tavaszi, illetve az õszi abroncscsere költségét és maceráját.
Ugyanakkor azt senki se feletse el, hogy a négyévszakos abroncsok téli teljesítménye elmarad a rendes téli abroncsokétól. A téli és a nyári abroncsok anyaga, mintázata, keménysége eltér egymástól. Magyarország klímája mindent tud: nyáron 30 fok feletti aszfaltolvasztó hõség teszi próbára az autósokat, télen a hideg, a jég és a hó miatt kell fokozott óvatossággal vezetni. Tehát a négyévszakos gumi maximum azoknak ajánlott, akik nem a reggeli hidegben indulnak dolgozni, amikor még biztosan fagyos vagy legalábbis 7 fok alatti az aszfalt hõmérséklete.
Minden felszerelés elõtt alaposan nézessük át szakemberrel az abroncsainkat Fotó: freekip.com
Nézzük, mire figyeljünk oda a téli abroncsok esetében. Nem érdemes bizonytalan, kétes eredetû, például ismeretlen távol-keleti importból származó abroncsokat vásárolni. De ne vegyünk használt gumiabroncsot sem, mert az ilyen abroncsoknak olyan belsõ, szemmel nem látható rejtett hibái lehetnek, amelyek akár életveszélyes helyzetet is eredményezhetnek.
A jármûvek kerekenként megközelítõleg egyetlen tenyérnyi felületen érintkeznek a talajjal, így ezen a hozzávetõleg 200 cm2 felületen kell kialakítani az irányítás és a sebességváltozás minden szükséges erõhatásának a legoptimálisabb feltételeit. Szintén nagyon fontos, hogy a téli abroncsszettbõl és persze a nyáriból is minden kerékre azonos típusú és mintázatú gumit kell felhelyezni. Soha ne kombináljuk a téli abroncsot a nyárival!
Nem érdemes bizonytalan, kétes eredetû, például ismeretlen távol-keleti importból származó abroncsokat vásárolni Fotó: freekip.com
Minden felszerelés elõtt alaposan nézessük át szakemberrel az abroncsainkat. A hatósági elõírások szerint a gumi futófelületének minimálisan 1,6 milliméternek kell lennie, ennél kopottabbal közlekedni szabálytalan és életveszélyes. Szakértõk szerint azonban az igazán biztonságos érték téli abroncs esetében a minimum 3 milliméter, nyárinál pedig a 4 milliméter.
Fontos tudni, hogy a leszerelt nyári abroncsok tárolására a hûvös, száraz és fénytõl védett hely a legalkalmasabb, mivel a hõ, a nedvesség és a közvetlen napfény meggyorsíthatja az abroncsok öregedését. Amennyiben kerékre szerelve tesszük el a téli abroncsokat, akkor egymásra fektetve tároljuk õket, ellenkezõ esetben állítva, két-három hetente egy negyed fordulatot fordítva raktározzuk a gumikat.
Télen a hideg, a jég és a hó miatt kell fokozott óvatossággal vezetni Fotó: freekip.com
Az abroncsok nyomását érdemes legalább 2-3 hetente, elinduláskor, - amikor még hidegek- ellen-õrizni, beleértve a pótkerékét is. Ugyanis az alacsonyabb, nem megfelelõ gumiabroncsnyomás miatt romlik a tapadás, így egyrészt hamarabb kopnak el a gumiabroncsok, másrészt megnövekszik az üzemanyagfogyasztás, és ami a legfontosabb, hogy az autó irányíthatósága/stabilitása is jelentõsen lecsökken.
A gumiabroncsok tulajdonságainak kihasználását és az élettartamukat is befolyásolja a futómû megfelelõ beállítása. A hibás futómû hosszabb fékutat, rosszabb úttartást és/vagy irányíthatóságot eredményezhet, és felgyorsíthatja a gumiabroncsok kopását, illetve kialakulhat ún. rendellenes kopás a futófelületen. Rendszeres karbantartással, valamint az abroncsok ellenõrzésével megelõzhetõek a nagyobb meghibásodások.