Az EU Áfa a digitális korban elnevezésû (ViDA), újonnan életre hívott intézkedéscsomagja gyökeresen megváltoztathatja az uniós tagállamok számlázási és áfabevallási gyakorlatát. Milyen változásokra kell számítanunk a magyar piacon, hogyan készülhetünk fel a legjobban az újdonságokra? Ezt járjuk körbe ebben a cikkben.
Az uniós irányelv-tervezet célja a tagországok számviteli gyakorlatának uniós szintû harmonizálása. A javaslatcsomag egyelõre nem végleges, folynak még róla a tárgyalások. Ha tervezett idõpontban, 2024-ben valóban életbe lépnek a változtatások, minden számlát kiállító céget és magánszemélyt érinteni fognak majd. A csomag hazai hatályba lépésével a vállalkozásoknak kötelezõ lesz mind az elektronikus számla kiállítói és befogadói oldalon strukturált adattal kiállítani az e-számlát.
Az egyik változás a beleegyezõ nyilatkozat eltörlése. Jelenleg az eladónak és a vevõnek az elektronikus számlázásban elõzetesen meg kell állapodnia. Ha a beleegyezõ nyilatkozatot eltörlik, akkor az azt is jelenti, hogy minden vállalkozásnak fel kell készülnie az elektronikus számlák befogadására, tárolására.
Bár sok magyar médiumban megjelent, hogy 2024 január elseje után csak strukturált adattal ellátott e-számla fogadható be, ezt semmilyen releváns forrás nem támasztja alá. Fontos tisztázni, hogy az Európai Unió Áfa a digitális korban javaslatcsomagját még nem fogadták el az unióban sem.
Ha tervezett idõpontban, 2024-ben valóban életbe lépnek a változtatások, minden számlát kiállító céget és magánszemélyt érinteni fognak majd Fotó: Freepik
Az elfogadása után sem lesz automatikusan kötelezõ érvényû a tagállamok vállalkozásai felé, mivel a számlázási szabályokat a tagállamok továbbra is saját hatáskörben fogják alakítani. Tehát a magyar parlamentnek is döntést kell majd hoznia valamikor õsszel legkorábban, hogy mit és mikor valósít meg a ViDA javaslatcsomagból.
Minden vállalkozásnak az új szabályozásnak megfelelõ, hatékony elektronikus számlázási folyamatokat kell kialakítania. A legtöbb vállalkozás számára a számlakezelés szükséges rossz: frusztráló, költséges és idõigényes folyamat. Ráadásul a jól ismert, kézi, hagyományos számlakezelés mellett a hibák elkerülhetetlenek, ami még több idõt és költséget emészt fel.
Az egyik lehetõség a szektor változásainak és követelményeinek lekövetésére a belsõ fejlesztés, egy saját rendszer létrehozása. Ez akkora horderejû digitalizációs projekt, aminek a kimenetele mindenképpen bizonytalan. A másik lehetõség elektronikus számla szolgáltató igénybevétele, amit a legtöbb nagyvállalat, vállalkozás is választ. Az e-számlázás segíti a vállalkozások számlázási folyamatait, ennek automatizálását és a manuális adminisztrációs és pénzügyi feladatok csökkentését.