Kedden nyújtotta be a kormány a 2024-es adócsomagot, mely szerint többek közt az üzemanyagok jövedéki adóját is megemelik jövõre írta az rtl.hu. Egyebek mellett a következõ változásokról született döntés:
- a benzin jövedéki adója abban az esetben, ha a kõolaj világpiaci ára hordónként 50 dollárnál több, literenként 120 forintról 152,55 forintra emelkedik, ha pedig a kõolaj világpiaci ára a hordónkénti 50 dollár alatt lesz, akkor 125 forintról 157,55 forintra növekszik a jövedéki adó;
- a petróleum jövedéki adóját hordónkénti 50 dolláros világpiaci olajár felett 124,2 forintról 152,55 forintra emelik, 50 dolláros olaj alatt 129,2-rõl 157,55 forintra,
- a gázolaj adója 50 dolláros világpiaci olajár fölött literenként 110,35-rõl 142,9 forintra emelkedik, 50 dolláros olajár alatt pedig 120,35 forintról 152,9 forintra.
Ha a kormány valóban a nemrég közölt mértékben emeli meg a jövedéki adót, akkor január elsejétõl átlagosan 40-41 forinttal drágulnak majd az üzemanyagok Magyarországon mondta a Pénzcentrumnak Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) fõtitkára. A szakértõ megjegyezte, hogy bár az adó 32 forinttal emelkedik, erre jön még a 27 százalékos áfa, így jön ki a pontos összeg ugyanis nálunk az adót is megadóztatják.
A kormány tavaly decemberben nyújtott be derogációs kérelmet az EU-nak a jövedéki adó emelésére, mert a hazai jövedéki adó szintje nem érte el az unió által megszabottat. A jövedéki adó minimális mértéke euróban van meghatározva, Magyarország pedig az árfolyamingadozás miatt jó ideje billegett a határon.
Pont ennek okán mára már nem biztos, hogy szükség lenne adóemelésre: most viszonylag erõs a forint, legalábbis erõsebb, mint tavaly év végén volt akkor jártunk bõven 410 felett is, most már inkább a 370 körüli sáv a jellemzõ , így euróban kifejezve is magasabb jelenleg itthon az adótartalom magyarázta Grád Ottó.