A Világgazdaság megtudta, hogy az Európai Unió 32,5 forinttal szeretné emelni az üzemanyagok jövedéki adóját. Emiatt derogációs kérelmet nyújtott be Magyarország, amelyben 2023 végéig kér felmentést az uniótól az adóminimumok teljesítése alól, vagyis azon kötelezettség alól, hogy emelje az üzemanyagok jövedéki adóját.
Tehát a magyar kormány által állandóan ostorozott és minden baj forrásának beállított Brüsszel kezében van Magyarország üzemanyagainak áremelkedése. Ha az Európai Bizottság nem fogadja el a magyar fél kérését, akkor az adó mértéke 32,5 forinttal emelkedhet.
Ez hatalmas gondot okozhat, ám az igazán nagy bizonytalanságot majd a jövõ év februárjában életbe lépõ uniós szankció fogja hozni, amely megakadályozza az orosz olajból készült üzemanyag exportját.
A kétféle üzemanyagra eltérõ uniós adómértékek vonatkoznak. Magyarország a benzin esetében évek óta a minimumértékre állítja be a magyar adószintet és fix távolságot tart a benzin és a gázolaj adómértéke között.
A kétféle üzemanyagra eltérõ uniós adómértékek vonatkoznak Fotó: Pixabay
Ezen elvek alapján a benzin esetében az adó a mostani literenkénti 0,28 euróról 0,6 euróra emelkedne, a dízelé pedig 0,26-ról 0,33 euróra ez eredményezné a 32,5 forintos adóemelkedést, mivel a számításnál a 2022. október 3-i hivatalos árfolyamot kellene figyelembe venni.
A kedvezõtlen októberi forintárfolyam miatt egész jövõ évben fenn fog állni a drasztikus emelés szükségessége, az energiaadó-irányelv pedig akár hatéves derogációra is lehetõséget ad. A derogációs kérelem elbírálásának határideje az összes megfelelõ és szükséges információ beérkezését követõen három hónap.
Ugyanakkor kedvezõ elbírálás esetén a hatályos jövedékiadó-mértékeket akár jövõ év végéig fenntarthatnánk, mindazonáltal van rá esély, hogy a bizottság legfeljebb csak hat hónapot engedélyez.
Az esetleges elutasítás tehát újabb üzemanyagár-emelkedést vonhat maga után, ráadásul pont egy olyan idõszakban, amikor a brüsszeli szankciók egyébként is nagyon bizonytalanná tették a piacokat, s az árak is emelkedtek.