A pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelõzésérõl és megakadályozásáról szóló törvény értelmében már 2017 óta kötelezõ a vállalkozásoknak minõsített adatokat szolgáltatni magukról, de hamarosan mindenki számára elérhetõvé válik a nyilvántartási rendszer, ami hatással lesz a cégek mindennapjaira.
Azok a tényleges tulajdonosok, akiknek hiányosak lesznek az adatai, tiltólistára kerülhetnek a pénzintézeteknél. Ez azt jelenti, hogy azok a cégvezetõk, akik nem tesznek eleget adatszolgáltatási kötelezettségüknek és megbízhatatlan minõsítést kapnak, tiltó listára kerülnek az adott pénzintézetnél.
Ez azért nagyon aggasztó Dr. Tóth Judit Lenke adatvédelmi szakjogász szerint, mert ebben az esetben a pénzintézet mindaddig megtagadja a 4,5 M Ft felett a kifizetéseket, amíg az ügyfél nem kerül át a megbízható kockázati besorolásba. Kiemelte, a módosítás minden olyan területet hatványozottan érint, ahol nagyobb a kockázata annak, hogy legalizálni tudják a fekete pénzeket.
A pénzintézet mindaddig megtagadja a 4,5 M Ft felett a kifizetéseket, amíg az ügyfél nem kerül át a megbízható kockázati besorolásba Fotó: freepik.com
Az adatbázisban láthatóvá válnak a cégek adatai. A kötelezett vállalkozásoknak egy relatíve bonyolult struktúrában kockázatértékelést kell kidolgozni, belsõ szabályzatot kell létrehozni és visszamenõleg is kötelesek minõsíteni az ügyfeleiket. A dokumentumokat ráadásul évekig kötelezõ megõrizni.
A pénzmosási szakértõ a 10perc.hu portálnak kijelentette, ez egy adminisztratív eljárási rendszer, amelynek lényege, hogy a hatóságok lássák: tényleg a valódi tulajdonos-e az, aki a pénzt birtokolja. A nyilvántartásnak köszönhetõen nyomon követhetõvé válik ugyanis, hogy a fekete pénzek honnan hova áramlanak. A kötelezett vállalkozások közé tartozik a piac minden olyan szereplõje, amelynél nagyobb a kockázata annak, hogy legalizálni tudják a feketén pénzeket.