A bankszövetség az MTI érdeklõdésére közölte: a bankfiókokban nem volt felfokozott ügyfélérdeklõdés a moratórium záró köre iránt. A bent maradáshoz szükséges ügyfélnyilatkozatok 70-80 százaléka online érkezett a bankokhoz.
A hosszabbításra jogosult ügyfélkör mintegy 13 százaléka jelezte, hogy továbbra is élni kíván a moratórium lehetõségével. Ez az arány megerõsíti a korábbi - a bankszámla forgalmi adatokból elõre jelzett - szakértõi véleményt, miszerint a moratóriumban levõ ügyfelek tizedének lehetnek fizetési nehézségei - írták.
Ismét felhívták a figyelmet arra, hogy aki a moratóriumban marad, annak a tartozása kamatozik. Ezért mindenkit arra bíztatnak, hogy amikor teheti, térjen vissza a szerzõdésében vállalt, korábbi törlesztõrészlet fizetésére. A gazdasági helyreállítás és az EU-s átlagot meghaladó növekedés alapján bíznak abban, hogy a 2022. június 30-áig tartó moratóriumot választók közül idõközben többen tudnak majd visszatérni a hiteltörlesztéshez.
Kitértek arra is, hogy azoknak, akik most nem igényelték a folytatást, mérlegelni kell, hogy mi a pénzügyi teljesítõképességük. Bankjuk segítségével ennek figyelembe vételével újragondolhatják a törlesztéseik ütemezését. Jegybanki és bankszövetségi ajánlás alapján a bankszektor most eltekint az elõtörlesztési, illetve szerzõdésmódosítási banki díjak felszámításától a moratórium alatt felhalmozódott kamat- és díjtartozás megfizetésekor.
Az ügyfelek - például az eredeti futamidõhöz való visszatérés érdekében - vállalhatnak magasabb összegû törlesztõrészlet fizetést. Ennek során figyelembe kell venni az adóságfék szabályokat. A lehetõségek feltárásában a hitelt nyújtó bank segítséget nyújt ügyfeleinek - közölte a Magyar Bankszövetség.