A legalább 10 éves autók aránya az importon belül a tavalyi elsõ negyedévben mért 60,5 százalékról 64,6 százalékra nõtt.
A teljes hazai autópark átlagéletkora a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint tavaly év végére 14,7 évre emelkedett. A JóAutók.hu szerint az állomány idei további öregedését vetíti elõre az a tény, hogy jelenleg az importált autók 41,1 százaléka legalább 15 éves, további 23,5 százalékuk pedig elmúlt tíz éves.
A közleményben Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója kifejtette, hogy a forgalomba kerülõ import autók korösszetételének romlása nem választható el a vírushelyzettõl. A tömegközlekedés kiváltása érdekében megnõtt az igény az olcsó, de még üzemben tartható autók iránt. A válság kitörése óta a forint is leértékelõdött az euróval szemben, így ugyanakkora összegért a vásárlók csak olcsóbb, a korábbiaknál idõsebb autókat tudnak megvenni. Ezeket a hatásokat nem tudta ellensúlyozni a honosítási szabályok szigorítása sem - tette hozzá.
Az év elejétõl bevezetett szigorítások különösen az idõs használt autók forgalomba helyezését nehezítik: egyrészt megkövetelik az uniós típusigazolást vagy az autón elhelyezett típustáblát, másrészt a hat évnél idõsebb, illetve több mint 160 ezer kilométert futott autóknak külön környezetvédelmi vizsgán kell átesniük.
A mostani adatok azonban azt mutatják, további intézkedésekre is szükség lenne annak érdekében, hogy az importban nagyobb részarányt képviseljenek a kevésbé öreg, jobb mûszaki és környezetvédelmi jellemzõkkel rendelkezõ használt autók - írta közleményében a JóAutók.hu.