403.60 Ft

355.94 Ft

Egy legendás pályafutás lezárul – Hosszú Katinka babát vár?

Kiemelt kategóriák

Egészség
Orosz-ukrán háború
Utazás
Foci-VB
Interjúk
Életmód
Nagyvilág
Friss
Kultúra
Otthon
Autó
Sport
Gazdasági hírek

További kategóriák

Szórakozás
Olimpia
Balesetek-bűnügyek
Időjárás
Karrier
Belföldi hírek
Hirdetési felületek
Tech és tudomány
Sport

Rengeteg a kérdés és a gyanús döntés a nemrég átadott Balaton Park versenypálya körül

10perc.hu
2023. 05. 25.

Két belize-i cég, százmilliós adótartozásokban érintett izraeli–magyar pilóta és a lélegeztetõgépes üzlet egyik fõszereplõje áll a rejtélyes balatonfõkajári versenypálya-beruházás mögött.

Nemrég nyitották meg a Balaton Park Circuit versenypályát Balatonfõkajáron. A múlt heti megnyitóból lett országos hír, amelyen többek között Giancarlo Fisichella egykori Forma-1-es pilóta is részt vett. A létesítményben a Forma–1-en és a gyorsaságimotoros-vb futamain kívül bármilyen autó- és motorsporteseményt meg tudnak rendezni. A 4115 méter hosszú, 16 kanyart tartalmazó aszfaltcsík a hozzá tartozó kiszolgáló létesítményekkel az M7-es autópályától néhány kilométerre található.

A létesítmény magánpénzbõl, mintegy 75 milliárd forintból épült. Úgy építettek akár Forma–1-es és MotoGP-futamoknak megfelelõ pályát, hogy alapvetõen nem terveznek ilyen versenyeket rendezni, miközben ezek generálnak jelentõsebb bevételeket - írta feltáró cikkében a G7.

Jelenleg mintegy 45 olyan pálya van a világon, ahol a két legnézettebb sorozata versenyezhet, ám a Balaton Park egyelõre nem tartozik hivatalosan közéjük. Ugyanis nincs licence a Forma-1-hez – de fognak rá pályázni -, mivel ahhoz további „elõírásoknak kell még megfelelniük”.


75 milliárd forintból épült Balaton Park akár Forma–1-es és MotoGP-futamoknak is helyt adhat, de a tulajdonosok alapvetõen nem terveznek ilyen versenyeket rendezni     Fotó: MTI/Vasvári Tamás


A balatonfõkajári pálya szakmai vezetõje, Oláh Gyárfás azt nyilatkozta, hogy nem akarják elhozni az F1-futamot a Hungaroringrõl, és az esetlegesen megépülõ hajdúnánási MotoGP-pályának sem akarnak a konkurensei lenni. „Ettõl függetlenül, ha egy versenypálya nem épül meg, és megkeresnek bennünket azok, akiknek e tekintetben ez fontos, nem állunk ellen semmilyen kérdésnek” – mondta.

A Balaton Park vezetõi 7-9 százalékos éves hozamra számítanak, és alapvetõen bérleti díjakból, jegyeladásból, közvetítési jogokból, reklámokból, cateringbõl és más rendezvényekbõl, például koncertekbõl várnak bevételeket. Ez éves szinten 5-7 milliárd forint profitot jelentene, ami a gazdasági lap szerint a Hungaroring példája alapján nehezen elképzelhetõ, ott az éves bevétel (tehát nem a nyereség) alig éri el ezt az összeget, a legmagasabb éves profit pedig 160 millió forint volt az elmúlt öt évben.

A Balaton Park projektjének arca egy korábbi Forma–1-es pilóta, egy Budapestre települt, magyar állampolgárságot szerzõ izraeli üzletember, Hanóch Nísszání, akinek több érdekeltsége is százmilliós adótartozást halmozott fel korábban. Nísszánít sok újságcikk a világ valaha volt egyik legrosszabb Forma–1-es pilótaként tartja számon.


Elsõ és egyetlen színre lépésén, a 2005-ös Magyar Nagydíj egyik szabadedzésén aztán pár kör után kicsúszott a kavicságyba, de a kocsiból nem szállt ki, mert nem emlékezett arra, hogy a kormányt kivéve lehet kijutni belõle. Ezután nem szerepelt többet a Forma–1-ben. Fia, Roy Nissany jelenleg a Formula–1-es Williams csapat tesztpilótája, és "véletlenül" Oláh Gyárfás is segíti a pályafutát.

A beruházás másik fontos szereplõje Veréb Balázs ügyvéd, aki a Balaton Park mögött álló két belize-i cég kézbesítési megbízottja, valamint az üzemeltetõ cég jogi igazgatója. Veréb nemcsak a versenypályánál tölt be jelentõs pozíciót, hanem az elmúlt évek egyik legtalányosabb ügyében is központi szerepe volt.

Ahogy a Válasz Online korábban megírta, Veréb egy ügyvédtársával együtt 2020. április 20-án alapított egy céget, amelyrõl még aznap határoztak, hogy 10 százalékos üzletrészhez juthat a Fourcardinal Tanácsadó Kft.-ben. Ráadásul úgy, hogy a 10 százalékos részesedés fejében „bizonyos tranzakciók után” a profit 87,5 százaléka Verébék cégéhez kerül.


A 4115 méter hosszú, 16 kanyart tartalmazó aszfaltcsík a hozzá tartozó kiszolgáló létesítményekkel az M7-es autópályától néhány kilométerre található    Fotó: MTI/Vasvári Tamás


Ennek amiatt van jelentõsége, mert még mindig ugyanazon a napon a Fourcardinal adásvételi szerzõdést írt alá a Külgazdasági és Külügyminisztériummal ezer darab kínai lélegeztetõgép megvásárlásáról 48 millió euró (akkoriban 17 milliárd forint) értékben. Ráadásul nagyrészt olyan készülékeket vett ennyiért a külügy, amelyeket a kínai gyártó – pár hónappal késõbb – a fenti összeg tizedéért kínálta (igaz, szállítási és beüzemelési költség nélkül).

A Fourcardinal árbevétele 2020-ban 50 milliárd forint volt, ami 218-szoros növekedés az elõzõ év 230 milliós bevételéhez képest. A cég a következõ évben is 43 milliárd forintos bevételre tett szert, majd még abban az évben elkezdték végelszámolni. Két év alatt 18 milliárd forint profitot ért el a cég, amelyet ki is vettek osztalékként a tulajdonosok.

Azóta kiderült, hogy a Külügy az összes, lélegeztetõ gépek vásárlásával kapcsolatos dokumentumot ledarált…

Főkép forrása:

MTI/Vasvári Tamás

Címkék:

További cikkek

Népszerű cikkek

Kapcsolódó cikkek