A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) lezárta vizsgálatát az egyik legnagyobb globális e-kereskedelmi piactérrel, a Wish-el szemben, a platform mûködtetõje összetett jóvátételi csomagot vállalt - benne az érintett, mintegy 100-150 ezer fogyasztó pénzügyi kompenzálását -, hogy elkerülje a bírságot - közölte a nemzeti versenyhatóság kedden az MTI-vel.
Az eljárás azért indult 2021-ben, mert a platform üzemeltetõje feltételezhetõen nem az elvárható szakmai gondossággal járt el az ár- és kedvezményfeltüntetési gyakorlatának kialakítása, ellenõrzése során.
A hatóság gyanúja szerint a piactéren áruló kereskedõk bizonyos árai valótlanok lehettek, egyes termékeket irreálisan nagy kedvezménnyel és hamis állításokkal hirdettek, a fogyasztókat pedig visszaszámláló óra sürgette egyes "azonnali ajánlatok" elfogadására - írják a közleményben.
A kaliforniai központú platform és európai mûködtetõje a vállalások keretében 1500 forint jóvátételt (kreditjóváírást) ad annak a magyar felhasználónak, aki az azonnali ajánlatra kattintva vásárolt a platformon 2021-ben.
A cégek emellett fogyasztói tudatosságot erõsítõ kampányt indítanak, valamint az eddigieknél hatékonyabb, független auditálással igazolt intézkedéseket vezetnek be a piacterükön áruló kereskedõk magatartásainak ellenõrzésére. A vállalkozások vállalták továbbá azt is, hogy a jövõben nem alkalmazzák a GVH által kifogásolt árengedmény-feltüntetési gyakorlatot és "azonnali ajánlataikat".
A tájékoztatás szerint a versenyhatóság eljáró Versenytanácsa úgy ítélte meg, hogy a cégcsoport által javasolt intézkedéscsomag megfelelõen kezeli a vizsgálat során azonosított problémák gyökerét, a piactér bizonyos kereskedõinek kifogásolható magatartásait.
A GVH ennek megfelelõen - jogsértés vagy annak hiányának megállapítása nélkül - megszüntette az eljárást, egyúttal elõírta a Wish számára az általa tett vállalások teljesítését, a kötelezettségvállalások végrehajtását a GVH utóvizsgálat keretében ellenõrizheti.