Elég nagy veszély fenyegeti Budapest tömegközlekedését, jelen pillanatban úgy áll a dolog, hogy 2023. január elsejétõl sem a trolik, sem a metró, sem pedig a villamosok nem közlekedhetnek majd a fõvárosban. Ennek elég egyszerû a magyarázata, egészen mostanáig nem érkezett érvényes ajánlat a BKV áramvásárlási közbeszerzési pályázataira.
Ahogy azt az Index is megírta, ha ez így marad, nem lesz, ami januártól hajtsa a villanymotoros jármûveket. Korábban, a jóval alacsonyabb energiaárak esetén nem volt ilyen gond, hiszen az áramellátó cégek egymásnak aláígérve versenyeztek egymással az igencsak megbízható partnerként számon tartott BKV pályázatain.
A közlekedési vállalatnak december 31-ig van áramszerzõdése, tehát még van idõ megoldásokat keresni. Legalábbis ebben bízik mindenki A BKV éves energiaigénye 246 GWh, ez eddig éves szinten nagyságrendileg több mint 20 milliárdos kiadást jelentett, most azonban az áramtõzsde számait figyelve akár 10-15-ös szorzóval is kalkulálhatnának.
Jelen pillanatban úgy áll a dolog, hogy 2023. január elsejétõl sem a trolik, sem a metró, sem pedig a villamosok nem közlekedhetnek majd a fõvárosban Fotó: BKK
Ráadásul a helyzetet tovább bonyolítja, hogy a jogszabályok értelmében a fõváros saját magától nem vásárolhat áramot, annak ellenére sem, hogy van saját tulajdonában lévõ, áramot elõállítani képes termelõi bázisa: a Fõvárosi Hulladékhasznosító Mû vagy a Pusztazámori Regionális Hulladékkezelõ Központ. Ugyanis a megtermelt áramot a MAVIR hálózatába betáplálva kötelezõen ki kell vinnie a piacra.
A közlekedési szakértõk szerint elképzelhetetlen, hogy a fõvárosban leálljanak az elektromossággal hajtott buszok, villamosok, trolibuszok, metrók, vagy épp a mozgólépcsõk. Azt valószínûsítik, hogy az állam szükség esetén kisegíti majd a fõváros közlekedési vállalatát.