A Magyar Sörgyártók Szövetségének adatai alapján megállapítható, hogy az elsõ négy hónapban az öt legnagyobb magyarországi sörgyártó Borsodi Sörgyár Kft., Carlsberg Hungary Kft., Dreher Sörgyárak Zrt., Heineken Hungária Zrt., és Pécsi Sörfõzde Zrt. termelése 1,6 millió hektoliter volt, belföldi értékesítésük pedig 1,7 millió hektoliter, elõbbi 8 százalékkal, utóbbi 4 százalékkal alacsonyabb a 2019. azonos idõszakinál.
Az elsõ négy hónapban a hordós sör forgalma, ami jó indikátora a szállodaipar-vendéglátás (HORECA) szektor teljesítményének, mindössze 77 százaléka volt a pandémia elõttinek. Ugyanakkor a söriparban dolgozók száma a pandémia alatt nem csökkent: 2021 végén az öt legnagyobb magyar gyártó 1620 embert foglalkoztatott közvetlenül, ami enyhe növekedés a 2020. évi 1611 fõs és a 2019. évi 1576 fõs állományhoz képest.
Már a Covid elõtt is folyamatosan csökkent a sörtermelés Magyarországon Fotó: MTI/MTVA
Az elsõ négy hónapban folytatódott a szuperprémium és prémium sörök elõretörése, forgalmuk a tavalyi bázishoz képest 20-30 százalékkal nõtt. Ha nem is ilyen mértékben, de két számjeggyel nõtt az ízesített és ízesítettlen alkoholmentes sörök eladása is. Ezzel a prémium kategória már a teljes forgalom 30 százalékát adja, az alkoholmentes sörök pedig stabilan az 5 százalékát.
Kántor Sándor, a szövetség elnöke szerint az elsõ négyhavi adatok alapján valószínûtlen, hogy az iparág teljesítménye 2022 egészében elérné a járvány elõtti szintet, inkább az látszik, hogy a gyártás nehézségekkel küzd. Úgy vélte, ennek lehetnek beszerzéssel kapcsolatos okai, és összefügg a gyártási költségek emelkedésével is.
Az elsõ négy hónapban a hordós, azaz a csapolt sör forgalma, ami jó indikátora a szállodaipar-vendéglátás (HORECA) szektor teljesítményének, mindössze 77 százaléka volt a pandémia elõttinek Fotó: freepik.com
A szakember úgy véli, a gyártás költségei drasztikusan nõttek az elmúlt nyolc hónapban, ami érinti a termelés és forgalmazás teljes szerkezetét: az alapanyag, az energia, a szállítás és a munkaerõ költségeit is. Hogy az egyes vállalatok hogyan fognak erre reagálni, és a költségnövekedésbõl mennyit kénytelenek áthárítani a fogyasztóra, jelentõsen függ az adott cég lehetõségeitõl, így nem kizárt, hogy a németországi áremeléshez hasonlóan itthon is drágább lesz a sör.
A magyar sörforgalmazás szerkezete lényegesen eltér a németországitól, a kiskereskedelemben a végtelenszer újrahasznosítható alumíniumdoboz az uralkodó, ma ez a csomagolóanyag típus adja a kiskereskedelmi forgalom 70 százalék feletti részét. Magyarországon az újratölthetõ üveget - amelynek hiányától a német gyártók tartanak -, alapvetõen a vendéglátásban használják, amely szinte teljes mértékben visszajuttatja a gyártókhoz az üres palackokat. Ezért arra nem kell számítani, hogy ebbõl hiány lépne fel.