Amikor vadbalesetekrõl olvasunk, hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy velünk ilyesmi sosem fordulhat elõ. A rossz hír az, hogy a közúti baleseteket három tényezõ együttes hatása befolyásolja, az eszköz, a pálya és az ember.
Ráadásul a központi statisztikák alapján, a közúti balesetek 90%-a az emberi tényezõre vezethetõ vissza, így a balesetek megelõzése tekintetében a legfontosabb körülmény a gépjármûvezetõ felkészültsége lehet.
Nagyon sokszor pont az okozza a baleseteket, hogy a vezetõk rutinból közlekednek, nincsenek száz százalékig jelen a közlekedésben. A hirtelen kialakuló vészhelyzetben, mindenki saját aktuális állapota és készség szintje alapján reagál, azonban egy stresszhelyzetben - az esetek nagy százalékában - ez kevésnek bizonyul.
A sofõrök nyolcvan százaléka nem tud helyesen vészfékezni, illetve hatékonyan elvégezni egy kikerülési feladatot. Azonban meggyõzõdésem, hogy rengeteget tehetünk az egyéni felkészültség területén. A készségek ugyanis fejleszthetõek" mondta el a 10 perc.hu kérdésére Csörgõ László, a drivingcamp Hungary vezetéstechnikai trénere.
Az alsóbbrendû utakat azonban nem határolják védõ kerítések, a vadak vonulásuk során keresztezik ezeket az utakat Fotó: freepik.com
A gyorsforgalmi utakat, autópályákat, autóutakat ún. védõ kerítés határolja a vadaktól. A csomópontok fel- és lehajtó ágainál azonban véget ér a kerítés, és az állatok be tudnak jutni a pályatestre. Az alsóbbrendû utakat azonban nem határolják védõ kerítések, a vadak vonulásuk során keresztezik ezeket az utakat.
A vadbalesetek kivédésére leggyakrabban vadsípokat vagy vadriasztóberendezéseket ajánlanak, amely készülékek különbözõ frekvenciájú hangokat adnak ki, az állatok riasztására. A hang hatására a fák és bokrok közt megbúvó vadak megriadnak és megpróbálnak távolabb kerülni a zaj forrásától.
Egy ilyen hatékony eszköz például az a magyar találmány, melyrõl a 10perc.hu korábban írt. A Siren7MAX segít felhívni az állatok figyelmét az érkezésünkre egy olyan hanggal, amely nincs jelen a hétköznapi életükben: 3 kHz frekvencián szólal meg és 115 dB hangerõsséggel dolgozik. Nem igényel elektromosságot, a mágneses rögzítésének köszönhetõen könnyû elhelyezni az autó tetején, motorház tetején, és könnyû eltávolítani is.