Jó hír, hogy egyre többen döntenek amellett, hogy az autók és a motorok helyett inkább a kerékpárt választják közlekedési eszközüknek. Sõt, sokan azt vallják, hogy a kerékpár télen is a legszabadabb, legmegbízhatóbb, legegészségesebb közlekedési eszköz. Éppen ezért szükséges, hogy a kerékpárosok biztonságban érezhessék magukat az utakon.
Harminc pontban fogalmazta meg a javaslatait a Magyar Kerékpárosklub, miután az elmúlt években jelentõsen megváltoztak a közlekedési körülmények a hazai nagyvárosokban. Halász Áron, a szervezet szóvivõje hangsúlyozta, hogy a változás lényege, hogy az eddig védtelenebbül két keréken közlekedõk végre balesetmentesebben is közlekedhessenek.
Egyre többen döntenek amellett, hogy az autók és a motorok helyett inkább a kerékpárt választják közlekedési eszközüknek Fotó: freepik.com
A nagyobb oldaltávolságra azért is van szükség, mert a KRESZ-ben jelenleg annyi szerepel, hogy az autós köteles megfelelõ oldaltávolságot tartani elõzésnél. A javaslat szerint az elõzési oldaltávolság lakott területen belül egy méter, azon kívül pedig 1,5 méter lenne. Hasonlóak ezek a javaslatok azokhoz a Németországban életbe lépett változásokhoz, melyek már a gyakorlatban is mûködnek. Az ottani szabályozás például bevezette tavaly az úgynevezett kerékpáros gyorsforgalmi utat és a kerékpáros zónát, ám ezekre hazánkban még várni kell.
Probléma egyébként az is, hogy jelenleg csak ott nem kötelezõ a biciklisnek a kerékpársávot használni, ahol a párhuzamosan futó úttesten festettek fel kerékpáros nyomot. Holott több helyen is közlekedésre alkalmatlanok a kerékpárutak, illetve a szûk járdára felvezetett kerékpársáv helyett biztonságosabb lenne az úttesten közlekedni. Ugyancsak kérdés, hogy a versenykerékpárosok hol kerékpározzanak: az út szélén, vagy egy olyan kerékpárúton, ami a baleseti statisztikák és a minõsége szerint veszélyesebb, mint az út széle.
A változásoknak az a lényege. hogy a kerékpárosok is biztonságban érezhessék magukat az utakon Fotó: freepik.com
A változások nem most fogalmazódtak meg, ugyanis a Kerékpáros Klub szakemberei több, mint három éve ültek le tárgyalni elõször ebben az ügyben a szaktárca képviselõivel. Az egyeztetések azóta is folytatódtak, sõt, a mindennapi közlekedési szituációk tükrében bõvültek a javaslatok. A héten is folynak a tárgyalások, ezúttal az Országos Balesetmegõrzési Bizottsággal ül egy asztalhoz a kerékpáros szervezet.